jane-china.reismee.nl

Hong Kong: 1 tot 5 juli

Hey, te weinig tijd op reis om mijn reisverslag bij te werken :-)

Goed, ik was gebleven bij mijn uitstap naar Hong Kong. De meest gebruikelijke en goedkoopste manier (als men tijd heeft) om naar Hong Kong te komen vanuit China is vliegen op Guangzhou en dan de trein nemen naar Hong Kong voor een kleine 2 uur. Sneller gezegd dan gedaan, want op vlieghaven van Guangzhou wou ik duidelijk maken dat ik naar oost-station moest voor mijn trein, maar mijn gebrekkig chinees heeft er voor gezorgd dat ik op het centraal station stond. Een uurtje met de metro en dan stond ik in het juiste station:-) Hele paspoortcontrole want voor Hong Kong heb je eigenlijk geen Chinees visum nodig. In Belgie had ik gekozen voor een 2 entry visum (met de gedachte dat ik misschien vanuit Nepal terug naar China ging) en dat kwam nu goed van pas want mijn eerste entry werd afgesloten. Dit zegt ook iets over Hong Kong. Dit voelt voor mij helemaal niet Chinees aan. Quasi iedereen spreekt hier Engels en dat was wel een opluchting na mijn twee weken 'far west'. Het was hier ook geweldig goed weer: heel warm en vochtig, maar wel blauwe hemel en dat was zeker een week geleden.

Op die trein kwam ik een heel vriendelijke chinese man tegen (ondertussen 60 jaar en CEO van een of ander bedrijf) die al een dertig jaar in Hong Kong woont en me vertelde over het leven daar. Hij raadde me aan om ook naar Macau te gaan, een portugese kolonie en een goed uur ferry vanuit Hong Kong en ondertussen gekend omdat meer dan 1 Chinees zijn volledige maandloon spendeert in de casino's. Al bij al ben ik daar niet naartoe geweest omdat het te warm was en voor mijn eerste dagje beach gegaan ben ipv Macau. Hij had al in heel de wereld gezeten en was minder onder de indruk over Europa dan vele Chinezen. Hij vertelde ook dat 10 jaar geleden er nog wel 'Hong Kongers' waren die met sleutels van een ferrari rond hun vinger stonden te draaien, maar tegenwoordig dat daar niet meer veel indruk maakte.

Kwam er dan tegen de avond aan en een jonge Oostenrijker op weg naar Nieuw-Zeeland om daar te gaan studeren was ook juist toegekomen in dat hostel. Die avond en de volgende 2 dagen hebben we samen doorgebracht. Nu dat hostel tartte wel alle verbeelding en mijn norm werd ineens weer bijgesteld. Op voorhand had ik via hostelworld.com gekeken naar een hostel met goede prijs-kwaliteit verhouding en kwam daar terecht. Slapen in Hong Kong is eigenlijk heel duur en niet verwonderlijk dat ik niet veel mocht verwachten. Ik had een prive-kamer met eigen badkamer die op zich wel proper was, maar mijn kamer was zonder overdrijven 1,8m op 1,8m. Chance dat ik maar 1.64 m ben, want paste maar net in mijn bed. Als ik de deur wou opendoen, moest de rugzak op het bed geplaatst worden, want meer plaats was er niet. Ben eigenlijk vergeten er een foto van te nemen. Er hingen wel allemaal foto's buiten van toekomstige verbouwingen, dus het laatste pand met betaalbare kamers in midden Hong Kong zal over een paar jaar niet meer mogelijk zijn. We zaten ook vlakbij een ander hotel met een ander soort uithangbord. De eerste 10 klanten die meer dan 1 miljoen HK dollar (100.000 euro) spenderen, krijgen een luxe weekend aangeboden. Dat zal niet voor mij zijn :-)

Om Hong Kong in 1 zin samen te vatten: een groot shopping center, maar wel met de mogelijkheid om buiten het (kleine centrum) de natuur op te zoeken op de verschillende eilanden rond Hong Kong.

De volgende dag ben ik eerst een camera gaan kopen. Man, wat een verschil met hetgeen ik had. Je zou kunnen zeggen: dat had je beter in het begin gedaan, maar de volledige kit weegt zeker 4 kg en ben toch ook blij dat ik er pas vanaf nu maar met sleur. Mijn bagage zal vanaf nu 20kg wegen en dat is meer dan genoeg als je een keer 1km moet stappen met je rugzak.

Nadien samen met Jurgen naar de gekende Victoria peak gegaan per bus om een mooi zicht over Hong Kong te hebben. Vandaaruit kan je mooi wandelen richting de stad. Op de peak hoorde we wel een voortdurend gezoem alsof er een mug rond je oren vliegt in de nacht. Was het het verkeer, de luchthaven die niet heel ver af is, .... ? Eens de stad terug in, wisten we vanwaar het geluid kwam: van de airco van de grote wolkenkrabbers. Eigenlijk ongelooflijk wat een geluid dat maakt. In de stad zelf wandel je over loopbruggen ipv voetpaden en word je om de vijf voeten een shoppingcenter ingeluisd. Veel keuze heb je niet, tenzij je je bijna laat overhoop rijden omdat er op bepaalde plaatsen geen voetpaden en zebrapaden zijn. Maar de airco is er wel een welgekomen afkoeling, want het was er tropisch warm. 's Avonds genoten van een mooie zonsondergang langs het water. De wolkenkrabbers zijn er iets minder indrukwekkend dan in Shanghai, maar Jan, Philips staat heel centraal op een wolkenkrabber vlak naast de grootste !

De volgende morgen gekozen om per ferry naar het eiland Lantau te gaan, waar een Disneypark is en een grote buddha zit. Disneyland hebben we aan ons voorbij laten gaan, maar gekozen om via een heel klein eilandje naar Lantau te gaan en daar de bus naar de Buddha te nemen (de 'skilift' had ook gegaan). Ik had het wel gehad met buddha en omringende kloosters, maar voor onze student Jurgen was het zijn eerste klooster. Het is duidelijk dat we hier niet meer in China zijn, want deze keer geen inkom betalen. Als soms vooruitziende reizigster had ik mijn bikini onderaan gedaan voor een frisse duik nadien. Maar sloeg dat even tegen toen we in een klein vissersdorpje aankwamen: in dat water wilt niemand een duik nemen. Enfin, dan maar na zonsondergang terug richting hostel voor een frisse douche en Nederland-Brazilie (hier match om 22u30 en 2u30). Geen cctv5 te krijgen in Hong Kong die 24u per dag voetbal uitzenden. Heb dan de match gevolgd via cctv1. Een grote show met op de achtergrond de match op een groot scherm. Als het (bijna) goal is of gele of rode kaart, keren ze even naar dat scherm, voor de rest wat Chinesekes zien zingen.

Mijn laatste volledige dag Hong Kong had ik dan beslist om niet naar Macau te reizen maar nu echt de beach op te zoeken. Gevraagd naar een mooi plekje strand en zo in clearwater bay terecht gekomen. Het water was hier heel helder en ipv allemaal op dezelfde 100 m te gaan liggen, na 10 min wandelen een stukje strand gevonden waar het lekker rustig was. Alleen ...... geen cafe of barreke in de omgeving te vinden. Na een drie uur strand voelde ik me een gepekelde haring die dringend aan wat fris toe was. Dan met een uurtje bus naar een ander gekend strand in Hong Kong, nl Stanley bay. Hier toffe terrasjes, maar quasi geen strand. Op die momenten besef je ook dat je niet in Europa bent. Ofwel hebben ze de combinatie strand - cafe niet in Hong Kong ofwel ben ik niet op de juiste plaats terecht gekomen. 's Avonds nog op de Avenue of Stars gewandeld.

De vijfde juli had ik nog maar een half dagje Hong Kong en moest dan richting luchthaven om naar Xi'an te reizen. Ik dacht: ik ga een keer een museum doen, nog maar het tweede deze reis en heerlijke airco zonder dat je in een shoppingcenter loopt. Het was het museum voor kunst. Geen toerist te zien daar. Enkel scholen met jeugd. Ik weet niet of ik daar al iets van gezegd heb, maar onder de volwassenen zie je maar weinig obese personen. Bij de kinderen is het toch meestal anders. Door de opkomende welvaart en fastfood zie je zowel hier als in China toch al veel kinderen die overgewicht hebben. Had een keer in China Daily gelezen dat diabetes bij kinderen in China verontrustend aan het toenemen is. Dit terzijde.

Heb erg genoten van de blauwe lucht van Hong Kong. De eerste dag hier dacht ik nog: oei, ik ga tijd te kort komen hier, maar na deze 3,5 dag had ik het toch zowat gezien op uitzondering van Macau.

Tatjana

Mary-Jane,
Sitting on a plane,
missing Tarzan far far away
in china to stay
for a couple of weeks
kissing little china-cheeks... :)
De leute nog! Hou ons op de hoogte!
Tat

Stien

Hey Jane,

Ik net terug van Werchter. Leuke tip om op je I pod te laden als dat kan: What's up van de 4 non blondes. Heb net je reisverhalen terug wat bijgelezen. Weet niet of het iets voor mij zou zijn zo alleen reizen, maar vind het wel leuk om te lezen. Spijtig dat we nog niets mogen weten over uw avonturen in Hong Kong. Blijf je amuseren geef je ogen de kost!

Stien

Vergeten te melden dat Joachim een supergoed rapport had en Matthias er enkel 3 opnieuw moet doen, naar goede gewoonte dus. Zal Joachim eens zeggen dat hij ook eens op uw blog moet komen loeren.

mama

Hier ben ik weer met een berichtje ,ik denk dat ik dikwijls de eerste ben die je reisverhalen leest.Ik kijk drie keren per dag naar je mail en ben altijd blij dat ik iets kan lezen .Ze zijn altijd even leuk en verrassend .Ik zal toch blij zijn dat ge terug thuis zijt en dat alles goed verlopen is.Nog vele lieve kussen van je moeder

ines

Hoi Marianne

Eindelijk nog eens tijd gevonden om je kei boeiendende verhalen te lezen. Toch tof wat je allemaal beleefd. Morgen komt werner naar hier en gaan we proberen om onze overnachtingen voor Rusland te regelen. Nog heel veel reisplezier en we houden je op de hoogte. Kan je misschien al je gegevens nog eens doormailen.
Veel groetjes en blijf lekker genieten.

Natalie en Anthony

Hey Marianne,

Prachtige reisverhalen, leuk ook dat je mensen ontmoet om eens een paar dagen met iemand samen te reizen lijkt me (herinner me dat ook nog wel van mijn hosteltijd)!!
Hier alles OK. We genieten van het mooie weer en zijn blij dat het vandaag wat koeler is zelfs. Anthony was 2 weken thuis want hij had zijn enkel omgeslagen met lopen, maar hij is nu weer aan de beterende hand. Cas gaat zo langzamerhand op het potje (halleluja) en Nina is al een flinke baby (net gewogen en al bijna 7 kilo en 63 cm met haar 3 maanden). Geniet er nog maar van, want het is zo voorbij!!! Veel liefs, Anthony, Natalie, Cas en Nina

Hilde Teughels

hoi Marianneke,

Leuk om dit allemaal te mogen lezen. Ik heb ondertussen in Frankrijk gezeten en ben nu pas terug van Nederland (fietsvakantie) en weeral prachtig weer gehad. Gans de maand juli is tot hiertoe mooi geweest.
Natuurlijk zal ik veel minder beleefd hebben dan jij maar toch waren het twee toffe vakanties. Half augustus ga ik een weekje wandelen in Zwitserland (Saas-Fee) en in sepember een weekje Turkije. Bij ons is het altijd wel maar voor een weekje maar we genieten er wel van.
Ik heb zojuist met Minni Mol getennist en gewonnen. Zij is 15/4. Dus toch niet slecht gespeeld hé!
Volgende week begint het open tornooi en heb me ingeschreven bij dames +30 jaar. Ben eens benieuwd!

Zo Marianneke, ik kijk er al naar uit om je volgende reisverhalen te lezen.
Heel veel liefs!!!

hilde teughels

mama

Wanneer komt er nog eens een verslag,ikhoop dat alles nog goed verloopt.Ikzal blij zijndat je op11 8 thuis zult zijn,als het kan kom ik u ophalen.Houdt ugoed nog vele lieve groetjes