jane-china.reismee.nl

Provincie Sichuan: terug richting Chengdu: 26-29 juni

De 25ste mijn terugtocht ingezet naar het oosten richting Chengdu. Na een nachtelijke stop in een klein dorpje Luhuo, kwam ik aan in Kangding en werkelijk terug in de bewoonde wereld. In het hostel kwam ik ook terug backpackers tegen (dat was 3 dagen geleden, denk ik). Het is de eerste keer voor me dat ik alleen reis en dit is ook wat wennen en leren. Het toffe daaraan, is dat je veel sneller in contact komt met andere mensen van heel de wereld. Dit is ook vaak boeiend om andere verhalen te horen. Niet alleen van andere backpackers, maar bv ook van Chinezen of die Taiwanees die engels spreken en over China vertellen. Dan merk je dat ze nog heel hard opkijken naar Europa. De streek rond de '4 sisters' berg noemen ze bv de Chinese Alpen, de kleine steden Luzhi en Tongli nabij Shanghai noemen ze het kleine Venetie. Ook de dure europese merken zie je in alle steden en zijn erg gegeerd.

Enfin, aangekomen in Kangding met een jonge Engelsman van het hostel gaan eten (had voor het eerst een gedeelde kamer genomen zodat je direct hebt met je kamergenoten). In het restaurantje heetten ze ons 'Welkom in Tibet' terwijl het voor mij vanaf dit stadje juist terug eerder China was. De volgende dag eerst wat rondgehangen met die Engelsen en wat verhalen uitgewisseld. 'S Namiddags trokken ze door naar Danba (waar ik al geweest was). Omdat het al later op de middag was en ik geen tijd meer had en niet wist hoe naar boven naar een klooster te gaan, heb ik het dan op zijn Chinees gedaan: met de 'skilift' (eitjes). De laatste dagen was het wel steeds bewolkt zodat je de bergen in de verte niet kon zien. Na een uur op dat domein te hebben rondgelopen, dacht ik te voet naar beneden te gaan, maar geen enkele Chinees zag dat zitten als ik info naar de weg vroeg. Dan maar met eitjes terug. 's Avonds Hotpot gegeten met een nieuwe kamergenoot. Hotpot is zoals wij Chinese fondue noemen, maar Sichuan staat bekend om zijn pikant eten. Het idee was heel leuk, maar na 5 sticks stond mijn mond en lippen in vuur en vlam. Om dit alles te blussen, nog eentje gaan drinken in leuk cafeetje: dit was meer dan een week geleden, want op gebied van een gezellig terras of cafe inrichten, hebben de Chinezen nog veel te leren.

De 28ste juni nog naar Leshan getrokken (op 2u rijden van Chengdu). Deze plaats staat bekend om zijn reusachtige Buddha van 78m die langs een rivier gebouwd is. Was erin geslaagd met openbaar vervoer het hotel van de lonely planet te vinden, maar dit bleek vol te zijn (eerste keer dat ik het voorheb). Ik met een taxi naar doorverwezen hotel. Dat lag wel even buiten mijn budget (had nochtans prijs gevraagd, maar dat kon ze niet geven). Met taxi naar tweede en laatste hotel van lonely planet, maar dit bestond niet meer. 3 pogingen en 2 taxis later stond ik daar dan. Had dan een vrouw op straat aangesproken en die verwees me naar een perfect hotelleke. De meeste buitenlandse toeristen komen vanuit Chengdu voor een daguitstap hier naartoe volgens mij, want in het stadje weer geen buitenlander te zien. Nochtans zeer aangename temperatuur (terug lager en 's avonds geen trui meer nodig) en grote boulevard met allemaal terrasjes langs de rivier met groot scherm om wereldbeker te volgen. 's Avonds speelde Nederland tegen Slovakije en had in Chinees gezegd dat ik van Nederland was. De Chinezen aan tafel vonden dat natuurlijk geweldig en zij mee supporteren voor Nederland.

De volgende morgen dan de buddha gaan bezoeken. Je kan helemaal langs het beeld omhoog klimmen en naast zijn oor gaan staan. Een gigantisch beeld van 78m (zijn voeten zijn 7 m lang bv), maar door een enorme mist die er hing, kon ik nauwelijks een goede foto nemen van het totale beeld. 's Namiddags terug naar mijn leuk hotelleke in Chengdu gegaan en vliegtickets gekocht voor ........ Hong Kong. Dit is misschien geen logische volgorde, maar had oorspronkelijk in mind om streek vanuit Chengdu te doen, dan via Xi'an richting Beijing te reizen. Omdat ik niet in Tibet ben geweest, heb ik nog wat dagen over en omdat een binnenlandse vlucht niet veel kost (Chengdu - Hong Kong en Hong Kong - Xi'an = 180 euro) heb ik beslist om via Hong Kong naar Xi'an te gaan ipv een vlucht rechtstreeks naar Xi'an te nemen. Ook omdat Beijing en Shanghai me reuze waren meegevallen en Hong Kong om een andere reden de moeite zou zijn, zit ik dus nu in Hong Kong.

Misschien nog een tip voor Rachel: ben de 29ste naar Wuhuo tempel geweest en Tibetaanse wijk er vlakbij. Dit vond ik het leukste deel van Chengdu. Je hoeft de tempel niet binnen te gaan, je zal er nog genoeg zien, maar gewoon rondhangen in de straatjes is al leuk.

PS Pascale, ben af en toe zelfs aan het mailen met Rie, en had ervan gehoord dat ze in het begin niet goed was.

Reacties

Reacties

Liesbeth

Hey Marianne,
echt tof om jou verhalen te lezen!
dat is toch een ongelooflijk avontuur, want jij aan het doen bent.
ik geniet al mee van de leuke verslagen..

groetjes

Ann Jacobs

Dag Marianne,
Veel plezier in Hong Kong. Ik ben daar in 1996 geweest en was toen wel onder de indruk. Maar het zal daar ondertussen ook wel superveel veranderd zijn. Back to modern life ;-)
Geniet nog van je verdere reis.
groetjes,
Ann

marleen

Als ik dit allemaal lees, krijg ik direct zin om mijn rugzak te pakken en terug te vertrekken.
Geniet er nog van en tot binnenkort.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!