jane-china.reismee.nl

Shangai met de trein naar Chendu

Hey,

Ik zou graag wat reageren op jullie reacties maar dat ga ik later nog een keer doen. Heb nu even tijd om jullie verder op de hoogte te houden.

De week voordien was het ook al eenvreemd gevoel van afscheid nemen als Jan Gerrit naar huis vertrok, en nu zaterdagavond opweg naar station had ik er een gelijkaardig gevoel wat bij.Heb heel fijne dagen gehad bij Greetje en Bert(met de kids) in Shangaien nu stond ik er voor het eerst echt alleen voor, wetende dat ik terug naar het binnenland trek en me niet kan behelpen in het Chinees.Had de voorbije dagen de vogeltjesdans aangeleerd aan de kindjes en dat hebben we zaterdag als 'afscheidsfeestje' nog een paar keer gedanst.

Zaterdagnamiddag inShangai had ik nog een Chinese massage genomen van 90 minuten om goed ontspannenop de trein te zitten (heb trouwens vanaf zaterdag een serieuze verkoudheid; Nadia, zo eentje waar mijn longen er bijna mee uitgehoest worden). Maar die Chinezen hebben toch een iets ander beeld bij massage: bij ons is dat meer om onze bloedcirculatie van het lichaam naar het hart te bevorderen, volgens die chinezen is dat heel hard duwen op elke spier. Snapte het al niet dat die masseur het 90 minuten kon volhouden om zoveel druk te zetten op zijn vingers. Soms bijna op het pijnlijke af, maar toch voelde het nadien goed aan. Maar tegen de avond en tot 2 dagen later ben ik er heel stijf van geweest. Op de trein kon ik me nauwelijks bewegen omdat ik elke spier op mijn rug wel voelde als ik me wou verleggen opmijn bedje. Door de wissel van ticket (woensdag naar zaterdag) had ik nu een bedje bovenen niet beneden. Prima als je wilt slapen, maar minder interessant overdag omdat ik mijnhoofd naast mijn bed moest hangen om mee door het raampje naar buiten te kunnen kijken (en gezien mijn stijve rug voelde dat niet confortabel aan). Heb dan ook veel op een zitje op de gang gezeten. Roken op de trein mag niet, maar op het einde van elke wagon stonden ze wel te roken. Wees dan vanop mijn zitje naar dat teken van niet roken en dan trokkende Chinezenaltijd wel verder weg.Ze zullen ook gedacht hebben :'verdomme, die europese trut die geen chinees kan, zal ons wel duidelijk maken dat we hier niet mogen roken.' Eigenlijk verliep detreinreis zeer vlot en voor ik het wiststond ik maandagmiddag (na een kleine 40u) dan in Chengdu.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!