jane-china.reismee.nl

Shanghai 2-12 juni

Shangai in 1 woord.ONGELOOFLIJK !!!!!!

Ik had op voorhand een beeld van China: de chinezen komen op, maar nog een weg te gaan voor ze op ons niveau staan. Helemaal mis, ze staan hier al een pak verder dan bij ons. Zeker in Shanghai, maar ook in de rest van het land verbaas ik me soms over hun ontwikkelingen. Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een stad dan hier. Dit is de meest moderne stad die ik ooit gezien heb.

Greetje en Bertwaar ik nu bij verblijf, wonen al zeven jaar in Shangai en hebben de enorme sprong voorwaarts gezien.

7 jaar geleden hadden ze nog 2 metrolijnen, volgens trotter 2008 hebben ze er hier zes, maar ondertussen liggen er hier elf. Spiksplinternieuw, snel,maar gigantisch druk, gelukkigkan ik me daar soms wel een breuk om lachen ipv me daar aan te ergeren.In Belgie laten we eerst de mensen uitstappen als de metro stopt en dan stapt men pas op. Hier probeert men al op te stappen en is het voor degenen die eruit moeten soms onbegonnen werk er nog uit te geraken.Ik heb hier ook al een keer moeten denken aan een spel dat we speelden in de tijd dat ik nog bij de chiro was: stoelendans: er zijn te weinig stoelen voor het aantal mensen en als de muziek stopt, loopt men zo snel mogelijk naar een stoel en gebeurt het dat men met twee half op de stoel zit. Hier gebeurt dat dus net hetzelfde. Die chinezen spurten letterlijk naar een lege plek en komen soms genant bijna op elkaars schoot te zitten omdat ze net een seconde te laat zijn. Het is me ook al overkomen dat ik klaar stond om uit te stappen en bij dehalte direct 1 meter buiten stond. Zo'n massa die wilt uitstappen en in uw rug duwt dat er geen ontkomen aan is. Wat wel opvalt is de leeftijd van de Chinezen. Als men in Belgie op de metro stapt, dan waant men zich in Afrikaof in een bejaardentehuis. Hier krioelt het vande jonge Chinezenruwwegtussen de20 en 40 jaar.

Vrijdag is Jan Gerrit terug naar huis vertrokken en heb ik hem mee naar de luchthaven gedaan met de Maglev. Een trein die geen contact maakt met de sporen maar in een magnetisch veld er boven hangt. Op 4 minuten reden we 431km/u en nog eens 4 minuten later stonden we op de gigantisch grote luchthaven met 2 terminals. 7 jaar geleden bestond er enkel een kleine luchthaven elders in de stad. Deze wordt nu nog gebruikt voor binnenlandse vluchten maar heeft ondertussen ook een nieuwe grote terminal 2 (dinsdag zijn we daar geland toen we van Yangshuo kwamen) en terminal 3 zal weldra gebouwd worden om capaciteit uit te breiden.

Had een paar dagen geleden ook even de standaard gelezen op internet en Kris Peeters had het ook over Shanghai. Wij doen er 10 jaar over om te beslissen of we nu wel of niet een Lange Wapper bouwen, hier bouwen ze zo'n 2 bruggen per jaar.

Chinezen zijn ook gek van auto's, al beseffen ze dat er geen plaats is in de stad als iedereen er een zou kopen. Blijkbaar is een auto kopen duur, maar betalen ze in verhouding nog veel meer voor de nummerplaat vermits deze per opbod verkocht worden. Ik ben ook verbaasd met wat voor wagens ze rijden. Nergens in de wereld heb ik zo'n concentratie nieuwe auto's gezien. Naast Chinese merken zie je heel veel Volkswagen (passat, touran). Als je Audi ziet, is het meestal een A6, soms A8 (geen A4 of A3) of voor BMW, meestal de 7 reeks (nog geen 3 reeks gezien). Volgens Bert die hier woont, kent hij nergens zo'n grote concentraties Porsches dan hier in Shanghai. Je kan denken: 'maar in China is alles goedkoper'. Voor de auto's weet ik het niet maar bv camera's en Ipod of Iphone, betaal je alleszins hier meer dan in Belgie. Een pintje op een terras betaal je ook al gauw 6 euro en als je tegenslag hebt 8. Enkel eten is hier eigenlijk nog spotgoedkoop.

EXPO belevenissen: ONGELOOFLIJK !

Donderdagavond ben ik samen met Jan Gerrit geweest, gisteren nog een keer een hele dag en vanavond terug enkel vanaf 16u. Op 6 maanden tijd verwachten de Chinezen 70 miljoen bezoekers (expo Aichi, Japan 2005 had er 22 miljoen) of gemiddeld 360.000 per dag. In het begin hadden ze er blijkbaar maar rond de 200.000 per dag, maar ondertussen zitten ze elke dag boven de 360.000 en is elk weekgemiddelde hoger dan de week ervoor. 10 dagen geleden zaten ze op een zaterdag voor het eerst boven de 500.000, ondertussen is dit een cijfer dat ze zowat elke dag beginnen te halen. Als ze zo doorgaan, zullen ze gemakkelijk meer dan 80 miljoen bezoekers halen. Denk niet dat je veel blanken ziet. Ik schat dat meer dan 99% van de bezoekers chinezen zijn. bv voor Italiaans paviljoen heb ik een drie kwartier aangeschoven en geen enkele andere europeaan tegengekomen (en vermits de hekken van het wachten zo opgesteld zijn dat je steeds denkt 'ik ben er bijna' en je achter de hoek nog een rij wachtenden ziet,passeer je tochheel wat volk). Eigenlijk wordt de wereld hier voorgesteld aan de Chinezen. In twee paviljoenen (Australie en SAIC-GM auto paviljoen) heb ik zelfs meegemaakt dat de Chinees gesproken film, nergens vertaald of ondertiteld is in het Engels. Ik ken dat opera gebouw van Sydney wel, maar als er dan bv 3 minuten Chinees bij gesproken wordt, zou ik toch graag weten over wat ze het hebben.

Vorige donderdag hadden we al gezien dat Duits paviljoen veel volk trok. Ik dacht: ik ga maandag terug en dan doe ik eerst Duits paviljoen. Ik was om 9u10 op de expo (officieel gaat expo om 9u open), maar het was al meer dan een uur aanschuiven om door de security check te komen (via acht metrohaltes kan je toegang krijgen tot het park, maar aan eender welke ingang is het aanschuiven). Tegen 10u15 snel naar het Duits paviljoen dan, maar ze riepen al om dat Duitsland een wachttijd had van 5 uur. Enkel Chinees paviljoen is nog hopelozer. Bij 30 graden celsius, stralende zon, heb ik dan maar wijselijk besloten om Duitsland niet te bezoeken. Tommy, als jullie van plan zijn omlaatste week van oktober te komen, vlak voor JCI wereldcongres, dan denk ik dat het hier helemaal een hopeloze zaak wordt.

Ben gisteren wel in een superinteressant themapaviljoen geweest waar 6 families uit 6 continenten vergeleken werden. De manier waarop was verbluffend, maar ook de inhoud. Eigenlijk zouden de vakbonden beter ook eens naar hier komen en in die hal rond lopen. Dan zullen ze snappen dat we met ons 38 uren werken en 52 jaar op brugpensioen gaan in een continent waar in verhouding demeeste 60 plusserszijn, niet echt ver meer komen :-) Ook de verhouding van ons loon dat naar huisvesting ging lag ongewoon hoog tov alle andere continenten.

Weet niet of iemand van jullie in Bejing is geweest tijdens olympische spelen. Daar deden ze blijkbaar ook beroep op vrijwilligers om allesin goede banen te leiden. In totaal hebben 500.000 (!!!) chinezen zich geregistreerd om vrijwilliger te mogen zijn op de expo.Dagelijks werken erzo'n 76.000 (de meesten zijn student en werken 14 dagen kosteloos). Dit wil zeggen dat je op elke hoek van de straat in Shanghai (buiten expo park) wel een kiosk vindt waar je info kan inwinnen bij die vrijwilligers (allemaal zelfde blauwe trainingpakje). Binnen in het park zijn er dan nog eens zoveel vrijwilligers met een groen trainingspakje aan en allemaal zijn ze even vriendelijk. Ze voelen het blijkbaar als een eer aan omvrijwilliger te mogen zijn.ONGELOOFLIJK !!

Genoeg over expo en Chinezen. Wat heb ik in Shangaizoal gedaan ?

Vorige woensdagavond heeft Bert ons nog meegenomen naar de Bund.De bekendstelaan langs het water met aan de ene kant prachtig verlichte koloniale gebouwen van een honderd jaar oud en aan de overkant de nieuwe stad. 7 jaar geleden zou hier enkel de wereldberoemde TV toren en een half afgewerkte wolkenkrabber hebben gestaan. Nu staat het vol met wolkenkrabbers zoals ik er nog nooit gezien heb. Jan, een plek waar uw ogen bijna er uitvallen van verbazing van de gigantisch mooi verlichte gebouwen. Donderdag overdag zijn we dan in de hoogste wolkenkrabber geweest, de financial tower (492m). Eigenlijk was het niet de beste dag hiervoor want net als in Bejing was het warm, maar niet zonnig en hangt er vaak een mist boven de stad (gisteren, maandag was het wel heel blauwe hemel). 2000 pillaren van 78m in de grond, 91 liften in het gebouw en dan aan een snelheid van 8m/sec naar de 94ste en 97ste verdiep. Ze noemen dit gebouw ook wel de flessenopener omdat tussen 97ste en 100ste verdiep een groot gat zit in het gebouw.

Omdat we de voorbije 3 weken veel gezien hebben op korte tijd, had ik me voorgenomen in Shangai wat vakantie te nemen op vakantie en alles op mij te laten afkomen. Buiten 1 chinese tuin die ik bezocht heb (waar alle Chinezen naar komen), ben ik dan ook niet heel veel gaan bezichtigen hier. Het is de gewoonte in China om voor alles wat iets of wat toeristisch is, inkom te vragen. Het is vaak maar een paar euro maar alles bij elkaar telt dat wel door en soms vraag je je af wat er te bezichtigen valt :-) Voor sommige dingen vragen ze ook belachelijk veel geld. Zo betaal je voor verboden stad in Bejing een 7 euro maar een klooster in de middle of nowhere is bv van inkom tov 2009 verhoogd van 30 naar 85 yuan. Omgerekend met daling van euro is dat een 11euro (terwijl vorig jaar nog 3 euro). Ik heb me wat laten leiden door suggesties van Greetje en Bert en heb meer in de stad wat rondgehangen: zo ben ik wat kleren gaan kopen met Greetje(op de juiste plaats zijn deze hier ook spotgoedkoop), 2 keer naar de carrefour geweest (vind ik ook geweldig om te zien hoe het daar aan toe gaat), met Bert 's avonds naar Franse wijk gegaan waar heel gezellige cafeetjes zijn, met Greetje naar Brits theatervoorstelling geweest (vond ik niet evident om te volgen maar wel van genoten), inde boekenstraat nieuwe lonely planet gekocht omdat ik nog altijd geen nieuwe gids had na ons voorvalletje van Shangri-la en eenkeer voetmasage genomen. Mijn kuiten voelen het twee dagen later nog.

Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om een week in Shangai te blijven en woensdagavond 9 juni de trein naar Chengdu te nemen. Het is wel 35 uren trein, maar kies toch een keer voor de trein om idee van afstand in China te hebben (heb voorbije week 3 binnenvluchten genomen). Woensdagmorgen belde de nannie van Greetje (hebben voltijds nannie en 2 dagen in de week poetsvrouw; kwestie dat iedereen hier werk heeft) dat ze nooit meer komt en omwille van haar man, naar een andere stad is gaan wonen. Omdat Greetje donderdag met de oudste naar ziekenhuis moest voor onderzoek enze vrijdag ging bijzitten bij ambassade voor verkiezingen, heb ik ervoor gekozen mijn treinticket woensdag nog om te wisselen voor een zelfde ticket op zaterdag. Woensdag dan nog dagje extra naar expo geweest. Donderdag en vrijdag was ik hier dus de nannie (kids kennen nu ook de vogeltjesdans :-)), vandaag (zaterdag) is al een nieuwe nannie aan het proefdraaien en neem ik vanavond de trein. Ben benieuwd: kom pas maandagmorgen toe in Chengdu. Ik zou zeggen aan jullie: stem ondertussen goed op de juiste partij !

Reacties

Reacties

Pam Meysmans

Weer een interessant reisverslag. Je hebt wel geluk dat ook juist de Expo er was. Meerdere vliegen dus in 1 klap. Marianne, het zal wel varen nu Jan Gerrit er niet meer bij is en je alleen verder trekt. Blijf vooral genieten van al het mooie dat er te zien is, trek veel foto's en hou ons op de hoogte zodat we een beetje kunnen meedromen.
Groetjes Pam

Marleen

Super interessant wat je daar allemaal aan het doen bent. Geniet er nog van en tot de volgende.

Stien

Hela Marianne,
Even de tijd genomen al uw reisverhalen te lezen. Ziet er allemaal leuk en prachtig uit. Hoe gaat het daar nu, nu je op je eentje verder reist? Niet te vervelend dat je niet te veel kan babbelen? Wan ik ga ervan uit dat je met de Chinezen niet gemakkelijk kan communiceren. Profiteer er nog van, en smijt uw stories maar verder op deze blog. Zal voortaan eens regelmatiger kijken. Enjoy en hasta luego!

Tatjana

Hey MJ,
Venteke afgezet, en nu alleen verder... maar jou kennende zal dat geen probleem zijn om vanalles in je op te nemen! Geniet ervan! Dat ben ik hier ook aan het doen (helaas van op een afstand). Tot lees!
Tatjana en Mario

Monique

Amaai Marianne.
Wat een verhalen. Ik vind het toch wel ongelofelijk als ik het zo lees wat die Chinezen op zo'n korte tijd allemaal verwezenlijken. In Belgiƫ zouden ze daar beter een lesje van leren. Maar ja vanaf nu zal alles wel veranderen zeker, met een nieuwe regering (hi-hi).

Geniet nog met volle teugen en ik blijf geboeid volgen.

Groetjes

Monique

Patrick

Heyhey,

Schitterende beelden die je neerschrijft... Vanop afstand genieten Veronique en ik mee.
Klein vraagje : kan je even je telenetmail checken als je tijd hebt ivm JCI?
Grtz,
Pat

mama

In uw laatste bericht lees ik dat je wat last hebt van de eenzaamheid,ik hoop dat dit vlug over gaat.Probeert nog er een fijn verlof van te maken met veel kennis over de landen die ge bezoek marianne ik denk veel aan je ik hoop je gelukkig terug te zien

Stien

Amai, nu zit je precies wel echt in "The middle of nowhere". Nog even, en je spreekt vloeiend chinees. Wel leuk dat je zo van dag tot dag kunt leven en alles mag en niets moet. Amuseer je verder nog heel goed, en tot binnenkort! Alhoewel we even zullen moeten wachten tot je terug in de bewoonde wereld bent, waarschijnlijk. Doe vele groeten aan alle Chinezen!

Greet en co

Hey Marianne,

zo leuk te horen dat alles goed verloopt. Amai, interessant waar je nu allemaal beland bent.
Onze kindjes dansen nu elke avond de vogeltjes dans, en vragen nog dikwijls wanneer Marianne nu gaat terugkomen naar Shanghai. We missen je hier zene!
Geniet van de prachtige reis en we volgen hier mee hoor.
dikke knuffel van ons allemaal!
Greet en co

Natalie en Anthony

Hey Marianne,

Shanghai klink inderdaad als ongelooflijk, dat zo'n stad zo snel kan groeien! Dat is inderdaad nog eens iets anders dan Belgie of Nederland ook trouwens ;-))
Met ons is alles OK. Nina groeit als kool (6 kilo alweer) en is al echt een flinke baby. Cas is nog steeds blij met zijn zusje. Anthony mist jullie tennismatches. Geniet nog van je prachtige reis!!
Veel liefs, Anthony, Natalie en kusjes van Cas en Nina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!