jane-china.reismee.nl

Tongli 1 - 2 juni

Dinsdag zijn we aangekomen op 'kleine'luchthaven van Shangai, maar direct met gids naar Suzhi en Tongli gereden. Dit zijn twee traditioneel Chinese stadjes op zo' 80 km van Shangai. Suzhi wordt ook klein Venetie genoemd, maar ik vond het maar niets. Nadien naar Tongli wat op eerste zicht niet veel beter was. 's Avonds voor het eerst vis met graatjes gegeten met stokjes. Even kijken hoe die Chinezen dat doen: alles opeten en dan graatjes uitspuwen :-) Op voorhand hadden ze me gezegd dat China vuile mensen zijn. Ik vind dat het nog heel goed meevalt zolang je er niet mee aan tafel zit en ze het rochelen op straat laten (blijkbaar al sterk geminderd tov aantal jaren geleden). De straten en metro's zijn zeker in Shanghai veel netter dan bij ons. Als je iets laat vallen, dan staat er een Chineeske met vuilblik achter je. Blijkbaar krijgen ze ook een beetje geld voor inzamelen van lege plastic flesjes. Vooral veel arme bejaarden lopen alle vuilnisbakken af om te kijken of niemand een flesje weggooit dat ze dan terug uit de vuilnisbak halen. Ik had me in Shanghai eens op een bankje gezet in drukke winkelstraat. Minstens om de 5 minuten worden de vuilnisbakken gecheckt.

Enfin, terug naar Tongli. De volgende morgen hadden we stralend mooi weer en zijn we wat door het stadje getrokken (met bootje gaan varen naar klein eilandje en wat Chinese tuinen bezocht). Terwijl we die dinsdag nog het gevoel hadden: 'waar zijn we nu beland, hadden we beter dit niet overgeslagen ?', konden we die vrijdag wel erg genieten van de kalmte van het stadje. De dagen met blauwe hemel zijn in China tot hiertoe toch maar zeldzaam geweest, dus dit heeft zeker mee bijgedragen dat we toch tevreden waren dat we naar Tongli geweest waren. Hierwas het ook mogelijk die tuinen nog te bezoeken zonder dat je over de koppen liep.

's Avonds met de TGV een drie kwartier naar Shangai en daar stond Greetje ons op te wachten.