jane-china.reismee.nl

Huidige planning van de reis

De eerste drie weken reizen Jan Gerrit en ik samen en hebben we in grote lijnen onze reis geboekt via China Online.

De reis begint donderdag 13 mei met een vlucht van Brussel naar de Chinese hoofdstad Peking.

Zaterdag 15mei bezoeken we met privégids de twee belangrijkste tempels van Peking: de Tempel van de Hemel en de kleurrijke boeddhistische Lama tempel. Daarna ga je naar het Tian'anmen Plein, ofwel het Plein van de Hemelse Vrede. Na een rondje plein bezoeken we met de gids de Verboden Stad, waar de laatste keizer van China woonde.

De volgende dag vertrekken we vroeg per minibus in zo'n drie uur naar Jinshanling. Hier begint de Great Wall wandeling van zo'n 10 kilometer, de leukste manier om de Chinese Muur te zien.

Maandag maken we een binnenlandse vlucht naar Lijiang, een uniek stadje op deze aardbol. In het oude centrum woont de Naxi minderheid, in een sprookjessetting van kinderkop-paden en bruggetjes, waterkanalen, rode lampionnen en lage houten huizen. Chinezen zelf komen er in grote getale heen om te genieten van de 'sfeer van weleer'. De volgende morgen fietsen we met een gids over een vlakke weg door de uitlopers van de Himalaya naar een dorp met een hele bekende inwoner. Google 'Dr Ho' en je krijgt honderden hits van deze legendarische Chinese kruidendokter. Langs een tempeltje fietsen we terug naar Lijiang waar we rond de middag terug zijn.

's Middags kunnen we op eigen gelegenheid het Black Dragon Pool Park bezoeken in Lijiang. De mooie tempel en de witte Himalayatoppen erachter weerspiegelen in het meer.

We vertrekken de volgende morgen met een engelssprekende gids uit Lijiang naar het dorpje Qiaotou, waarvandaan we aan de meest populaire en toch nog altijd rustige trek begint door de Tiger Leaping Gorge. Na totaal zo'n 7 uur wandelen komen we aan bij Halfwaylodge, waar we overnachten in een simpele guesthouse. Het uitzicht vanaf de veranda op de bergen hier is machtig, het is doodstil en midden in de natuur. De volgende dag lopen we in zo'n 2,5 uur grotendeels naar beneden, waar de Yangtze rivier stroomt. We wachten samen met de gids op de eerstvolgende bus terug naar Lijiang. Vervolgens worden we via de zogenoemde 'backdoor route' in vijf uur naar Zhongdian gebracht. De weg slingert door bergen en langs dorpen omhoog. Omdat we privévervoer hebben kunnen we af en toe stoppen om een foto te maken of van het uitzicht te genieten. In de namiddag komen we aan.

Hoewel de Chinezen een lijn op de kaart hebben getrokken waaruit blijkt dat Zhongdian bij China hoort, is Zhongdian eigenlijk gewoon Tibetaans. De dag erop haalt de gids ons op en fietsen we naar Napa Village, een klein Tibetaans dorp. De gids laat zien wat er zich allemaal afspeelt in het dorp, op het land er omheen en hoe de kinderen hier (beperkt) les krijgen. Vervolgens fietsen we via het Napa meer naar Zhongdian, waar je het Ganden Sumtseling Gompa klooster (met meer dan 300 monniken) bezoekt.

Zaterdag 22 mei reizen we per bus in zo'n 8 uur naar Dali. Een lange rit, maar met prachtig uitzicht door zowel uitgestrekt platteland als heuvelachtig gebied. Dali is een plek waar alles heel relaxt gaat en je het allemaal makkelijk zelf regelt. Niets ligt vast daar, maar mogelijkheden om te fietsen om het Erhai meer, wandelen of paardrijden op de bergkam, de Yi en Bao markten bezoeken, met een busje het binnenland ingaan.. etc.

Na 3 dagen Dali stappen we op de bus naar Kunming en gaan we met privé vervoer naar het Stenen Woud (ongeveer 2 uur rijden), het beroemde versteende bos. De volgende dag worden we bij de uitgang van het park opgewacht en weggebracht naar de luchthaven van Kunming.

Van Kunming vliegen we in anderhalf uur naar Guilin, en rijden we direct door naar Yangshuo. Dit stadje ligt idyllisch aan de Yulong rivier en midden tussen de karstbergen. Na ons ontbijt worden we opgehaald voor een fietst-/boottocht langs de Yulong rivier. Karstbergen rijzen steil langs de rivier omhoog, een landschap wat je nergens anders ter wereld ziet. We fietsen afwisselend over smalle asfaltwegen en zandpaadjes die langs de rijstvelden slingeren. Er is niet veel verkeer. We worden begeleid door een Engels sprekende gids die ons kan vertellen over het leven hier. Vervolgens gaan we met fiets en al op een bamboevlot en drijven we de rivier een stukje af. Dan stappen we weer op de fiets, op weg naar Moon Hill. Hier kunne we de steile heuvel beklimmen; vanaf de top kijken we uit over de karstbergen. Na de beklimming fietsen we in een uurtje weer terug naar ons hotel. De volgende dag zijn we helemaal vrij.

De volgende morgen reserveren we een transfer via Guilin naar Ping'An, zo'n drie uur rijden. Na Guilin worden de 'pukkelige' karstbergen groter en weidser en de eerste vlakke weg slingert dan naar boven. Op een parkeerpleintje waar de weg ophoudt en je alleen nog te voet verder kunt, staat een hotelmedewerker ons op te wachten. Samen lopen we vervolgens de 20 minuten naar boven, waar het dorp ligt. We zijn omgeven door bergen en rijstterrassen en de lokale bevolking (Zhuang en Dong) loopt in kleurrijke klederdracht. De zonsondergang is magisch.

De volgende dag wandelen we met een gids dwars door het grootste rijstterrassengebied ter wereld. We lopen over bruggetjes en paadjes tussen de akkers en zien hoe gewerkt wordt: een man duwt een os voort, een vrouw staat gebukt tot haar knieën in de modder, etc.

Op 31 mei maken we een binnenlandse vlucht naar Shanghai. Bij aankomst in Shanghai staat de gids klaar die ons naar Luzhi begeleidt. Hier kijken we rustig even rond in dit pittoreske waterdorpje. Vervolgens rijden we verder naar Tongli, waar de zentuinen en de waterkanaaltjes ons doen denken aan het authentieke China. De dag erop nemen we de bus naar Suzhou, waar vandaan we de TGV trein neemt naar Shnaghai. Vervolgens verblijven we bij vrienden (Greetje) in Shangai. Op 4 juni vliegt Jan Gerrit naar huis, ik blijf een weekje in shangai en zal de expo bezoeken.

Rond 10 juni wil ik naar Chengdu vliegen om vandaaruit Tibet in te trekken. Omdat nog niets vast ligt, kan ik nu er nog niets over sschrijven.

Vermoedelijk 21 juli neem ik de trein vanuit Bejing naar Mongolië.Zou graag in Ulan Bataar (hoofdstad Mongolië) en Irkutsk (net over de grens van Rusland aan Baikalmeer) nog een stop maken van enkele dagen om dan door te reizen naar St-Petersburg. Op 5 augustus wachten Werner en Ines me op om samen nog St-Petersburg en Moskou te bezoeken. 11 augustus is het feestje over en is onze terugvlucht gepland.

Tatjana

Hey Marianne en Jan Gerrit,
Ik wens jullie het allerbeste toe met jullie reis!
Ga vanachter mijn computer meegenieten (en tips opscharrelen om misschien later een fractie te kunnen meemaken van jullie ervaringen!)
Geniet ervan en kom met een schat aan ervaringen terug behouden en wel in belgenland!
De leute!
Tat en Mario

Gerbern

Dag Marianne,

Nieuws van de werkvloer:
- Mike heeft zijn ontslag gegegeven
- Ines gaat iets anders doen binnen de firma
- Patrick gaat iets anders doen binnen de firma

Maar laat dat vooral niet aan je hart komen, veel plezier met de chinezen!

Johan De Brauwer

Beste Jan-Gerrit en Marianne,

Geniet van deze prachtreis. We denken dagelijks aan jullie terwijl we ons hier te pletter werken. Hier bij Dachser loopt alles wel (moeilijk), maar zal toch blij zijn dat je terug bent.

Groetjes, Johan