jane-china.reismee.nl

Speciaal voor Jan: het geritsel 's morgens

Eigenlijk zijn we hier een bende slakken die elke morgen hun huisje inpakken en op de rug meesleuren. Als je met zes in de kamer ligt, kan je nog snel checken wanneer iedereen denkt op te staan, maar in een slaapzaal van bv 30 man, onderga je het.  Even het scenario schetsen voor Jan: de wekker van Els gaat om vijf uur af. Naast uw bed begint ze in haar rugzak alles in te laden: slaapzak, plastc zakje met kleren, plastic zakje hier, plastic zakje daar .... nog even rustig naar het toilet gaan en 5 min later propt ze de laatste dingen in haar zak. Dan is ze eindelijk de deur uit om 5u20 en dan start Liesje aan de andere kant van uw bed met haar zak te maken. Om te zien of alles in die rugzak mooi past gebruikt ze haar zaklamp waarmee ze ook rondkijkt op en onder het bed of ze niets meer vergeten is. En dan is er nog Evelien die graag om 5u45 opstaat en begint. Zij slaapt in het stapelbedje boven u :-) Kun je je nu iets inbeelden als je de intentie hebt toch zeker tot 6u of liefst nog later te slapen ? Vanaf de eerste begint, is het meestal 1 ketting van geritsel. En het was voor ons altijd hopen dat de eerste zo laat mogelijk begon. Sommigen kiezen blijkbaar om te starten met een nachtdropping en zijn nog in de piekedonker weg. De meesten willen dat doen om vooral 's morgens als het nog niet te warm is veel kilometers af te leggen. Voor sommige dagen was dat wel nuttig, maar zeker niet altijd. Anderen willen zonsopgang zien, maar de zon komt in juni spijtig genoeg al vroeg op.  Soit, van mij mogen ze de deur van de herberg toe houden tot zeker 6u maar dat is praktisch onmogelijk omwille van veiligheid ?  Nog een kleine randbemerking: de meesten die de Camino lopen vallen af in gewicht. Volgens een nieuw zeelandse gemiddeld zo'n 5 kilo maar dat zal dan niet voor mij zijn. Ben even op een weegschaal gaan staan, maar vermits we thuis een 'positieve' weegschaal hebben, ben ik voorlopig een 2 kilo kwijt. De rest zal ik er dan maar af fietsen ?