jane-china.reismee.nl

Bijna in de helft

Ondertussen hebben we 14 stapdagen erop zitten: we laten al een paar dagen de wijngaarden van de Rioja streek achter ons en zitten nu in Castilie tussen de velden.  Omdat Logrono vooral mij wat tegenviel (ik zit liever in de kleine spaanse dorpjes), hadden we ervoor gekozen om 2 dagen voor Burgos telkens te stappen naar het volgende dorp ipv de gebruikelijke stopplaatsen. Dan zouden we ook niet in Burgos slapen, maar een dorp 10 km verder. Onze eerste stopplaats werd daardoor Tosantes, waar 1 refuge en 1 bar/restaurant is. Meer hebben we op zich niet nodig, redeneerden we. Het werd een parochiale  herberg. Die avond waren er blijkbaar 16 pelgrims gestopt in dat dorpje. Bedden hadden ze niet in die herberg, we kregen allen een matrasje voor op de grond te slapen. Om 17u zijn we samen naar de kapel gewandeld en om half 7 werd ons gevraagd samen eten te maken (salade en nadien prima paella). Net voor het eten werd God (!) nog 10 keer bedankt voor vanalles en nog wat. Na het eten was er dan zangstonde waarbij op een gegeven moment rechtgestaan werd en al wiegend hand in hand verder gezongen werd. En dan te bedenken dat ons enige doel was over 2 dagen Burgos te vermijden. Veel gekker dan dit moet het toch niet worden. Het was nog niet gedaan, want na de zangstonde kwam er nog een gebed voor slapen gaan in een aparte ruimte. Op een gegeven moment las ieder in zijn moedertaal motivaties van pelgrims voor die andere pelgrims een week eerder opgeschreven hadden. Normaal gaat tegen 22u het licht uit, maar door deze hele avondsessie was het al gauw elf uur. De volgende morgen kregen we voor het eerst wel ontbijt aangeboden vooraleer op pad te gaan. Alles bij elkaar was het wel een belevenis geweest. En wat betaal je daar dan voor ? Donativo of te wel vrijwillige bijdrage.  De volgende avond gingen we stoppen in een ander klein dorp (we hadden de smaak te pakken) : Atapuerca. Bij aankomst bleek de herberg langs de weg al vol (30-tal bedden). Maar het plaatselijk hotelleke had nog een schuurke vrij waarin ze een herberg van 20 plaatsen gemaakt hadden en daar was nog een bed voor ons. Je zou denken: waarom nemen ze dat plaatselijk hotelleke niet ? Er zijn eigenlijk zo veel 'wandelaars' op stap die graag elke avond een eigen kamer  en meer luxe wensen, dat de hotellekes altijd al op voorhand gereserveerd zijn. Er liggen er ook niet zo veel op de route. Zo moest Marc (iemand met wie we vaak 's avonds gaan eten en op voorhand via een reisbureau altijd een hotelleke gereserveerd had) vandaag 40 km wandelen om naar het eerstvolgende hotel te stappen. Wie via reisbureau reist en dit niet ziet zitten, kan na 20 km nog altijd met de taxi opgehaald worden en naar een hotel gebracht worden om dan de volgende morgen terug afgezet te worden op zijn eindpunt van de vorige dag. Dit heeft jammer genoeg meer met commerce dan met een pelgrimstocht te maken. Zij krijgen ook geen stempels in de slaapplaatsen en zodoende niet de Compostella in Santiago.  Soit, de volgende dag wilden we Burgos passeren, maar na het zien van de kathedraal en het toffe plein errond, heb ik Bart kunnen overhalen (was niet moeilijk) om de nacht hier door te brengen. Omdat we voor liepen op schema werd het dus een kleine, maar minder mooie etappe van 19km langs invalswegen naar Burgos centrum.   Gisteren was het ook een lichte etappe: Bart kreeg wat last van zijn onderbenen en uit voorzorg om geen beenvlies op te lopen zijn we gestopt na 20 km in het dorpje Hornillos met 1 herberg en 1 bar.  De herberg telt 30 bedden, maar een 80 pelgrims hebben zich aangemeld ! Wij waren gelukkig bij de 30 eersten en hebben een bed in een slaapzaal per 10. Degenen die nu op de grond in de sporthal naast elkaar liggen zullen zich minder gelukkig voelen.  'S avonds eten we gewoonlijk menu del dia in een restaurantje, maar die keuzes zijn meestal beperkt en gelijkaardig zodat we na 14 dagen eens  iets anders wilden. Vanmiddag kwam juist de groenten- en visboer langs met zijn kleine camion om de locals te bevoorraden.  Ik (als enigste pelgrim) had ons snel 2 forellen, aardappelen en heel wat groenten gekocht. Toen ik het in mijn handen had, dacht ik: toch even checken of we kunnen koken in deze herberg (had de keuken al gezien, maar niet de voorzieningen). Bleek er geen gasfornuis in de keuken te staan ! Enfin, aardappelen in schijfjes in de microgolf en de forellen in de oven (eerst de kop en staart eraf geknipt of ze pasten niet in dat petieterig oventje), maar het resultaat was heerlijk. 2 hollandse dames die eerst wat met me lachten, willen bij een volgende gelegenheid komen mee-eten met ons. Al onze overschot van groenten wilden een paar Italianen wel gebruiken want wij waren de enigen die ons bij de groentenboer hadden bevoorraad (onze afwas namen ze met plezier erbij).  Vandaag ging het al terug veel beter met Bart, dus morgen gaan we terug voluit. De temperatuur is wel ongelooflijk gezakt. Vandaag een kwartiertje regen, voor morgen zelfde weersverwachting met max temp tussen 10 en 12 graden, brrr. Ik vrees dat het momenteel warmer is in Belgie.  Hoe ziet eigenlijk onze dag eruit ?  Als we geluk hebben, blijft iedereen tot zes uur in zijn bed liggen. Soms heb je van die piwi's die hun wekker een uur vroeger zetten en in het meest verschrikkelijke scenario hoor je vanaf dan een wekker om het kwartier. Afhankelijk of het een lange dag zal worden, starten we tussen kwart voor zeven en half acht (zonder ontbijt). Als we een bakker tegenkomen, kopen we ons brood voor de dag en koffiekoeken als ontbijt. Of anders stoppen we in het eerst volgende dorp voor koffie en een 'boccadillo'.   Meestal stoppen we een tweetal keer per dag voor te pauzeren en/of te picknicken en hebben we rond 13 u nog een 5 km te gaan zodat we meestal tussen 14u en 15u toekomen op onze bestemming. Vermits we momenteel iets of wat het schema van 33 dagen volgen, komen we wel vaak dezelfde gezichten tegen. Bart kent beter de namen dan ik, bij mij krijgen ze een naam: zo hebben we de stekkerdoos (een italiaan die een stekkerdoos meesleurt om zijn electronicawinkel op te laden), de drie musketeers, de 3 koningen (lopen met herdersstok ipv telescopische stokken en een ervan heeft zich in vijf jaar niet meer geschoren), ons engeltje (iemand van australie die loopt met een wit kleedje en rode schoentjes alsof ze net haar plechtige communie gaat doen), ... Wellicht loopt ze niet het hele stuk maar een paar dagen.  's avonds eten we dus meestal in een plaatselijk restaurant en om 22u gaat de refuge dicht en moet het licht uit. 

Reacties

Reacties

sofie.welter@telenet.be

Hey Marianne,
met veel plezier lees ik je avontuurlijke etappes. Zooo lang geleden maar ik ben je nog niet vergeten hoor!! Geniet ervan, ik vind het super! Tot ??, Sofie XXX

luc loy

marianne,

een mooi verhaal en kijk al uit naar de volgende.

Ann Jacobs

Dag Marianne,
Leuk om mee te volgen. 't Is daar wel een spartaans ritme hé. Wie weet kom je wel helemaal bekeerd terug ;-)
groetjes
Ann

theo

Dag Marianne,
het zijn prachtige verhalen die je schrijft. Ik zou je graag wat vragen. Mijn vrouw en ik willen over 2 jaar dezelfde tocht maken, maar ik moet elke nacht een zgn Cpap gebruiken. Dit is een apparaat om te voorkomen dat mijn ademhaling stilvalt tijdens het slapen door slaapapneu. Als ik het apparaat niet gebruik heb ik gemiddeld 40 ademstops per nacht. Een van de gevolgen kan hartfalen zijn. Voor dit apparaat heb ik een stopcontact nodig. Is dit makkelijk te regelen of niet? Ik hoor (lees) graag van je. Groeten Theo

Tatjana

Allez, God gaat jullie toch nog inhalen. Wat wil je eigenlijk... bedevaarten zonder zang- en gebedsstondes (hihi). Geniet ervan... (ps hier ook nog zeker geen beter weer, dus daarvoor moet je nog niet terugkeren!)

NADIA

Je volgende job wordt beslist schrijfster. Je verhalen zijn nu al heel vlot leesbaar en boiend.
Ik zie je al helemaal met dat aureooltje terugkomen
geniet ervan.

NADIA

boeiend

Chantal

Het is echt leuk om je verhalen te lezen. Het getuigt van veel inzet en moed om dit tot een goed einde te brengen. Veel succes en wandelplezeir nog.

Jan & Els

Dag Marie. We lezen uw blog met veel plezier. Spannend hoe jullie kennis maken met dorpjes met 1 cafe en/of herberg. Ik zie de avondlijke zangstonde in Tosantes zo voor mijn ogen gebeuren: hoe Bart uit volle borst meezingt en jij met een scheef oog op uw horloge kijkt. Wat spirituele voeding kan nooit kwaad... Geniet van jullie avontuur en tot de volgende blog!

Liesbeth

Hey marianne, jij schrijft echt heel leuk! ik zit hier steeds lachend aan mijne pc. volop mee aan het genieten.. als je terug bent zullen we met zen allen eens lekker gaan eten hé! vele groetjes

Rik

Marianne & Bart,

Superlectuur !
Als ik niet kan slapen, herlees ik jullie avonturen !

Tot binnenkort !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!